تبلیغات
بالی برای پرواز - کدام علوم انسانی؟

بالی برای پرواز

لاَ یُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اكْتَسَبَتْ

 

کدام علوم انسانی؟

 

نوشته شده توسط:مریم کرداری

امروز از همکارانم مطلبی شنیدم که شاید بتواند مقدمه ای باشد بر مسئله ای که مدت ها ست فکرم را به خودش مشغول کرده : موضوعی که نزدیک به چهارسالیست در محافل علمی مطرح شده وکم وبیش با دست دادن بهانه ای به صورتهای مختلف مورد تاکید قرار می گیرد خواه از سوی صاحب نظران وخواه از سوی کسانی که بیشتر از صاحب نظر بودن ژست آنرا به خود می گیرند ، وان نیست مگربالا رفتن از دیوار کوتاه علوم انسانی،در این میان مسلما  دانش آموخته گان این علوم از دانش آموزانی که به تازگی آنرا انتخاب نموده تادانشجویانی که در رشته های مختلف آن تحصیل می کنند ونیز افرادی که در مقاطع مختلف آن فارغ التحصیل شده اند بیشتر از افراد دیگر  دست به گریبان با دغدغه ها ی این علوم اند. ودر عین حال کمتر از سایرین  نیز مورد خطاب تصمیمها و بریدنها ودوختنها قرار می گیرند ؟! والبته سخنی که امروز شنیدم  بسی جالبتر از همه ی نکات گفته شده است : ملغی شدن پاره ای از دروس ورشته ها ی   علوم انسانی تا اطلاع ثانویه .... هرچند تا عملی شدن این موضوع والبته پوشیدن سایر رداهایی که برای قامت علوم انسانی دوخته شده است  برهه ای می گذرد اما نکتهی قابل توجه را می توان با دو پرسش مورد ارزیابی قرار داد  اول اینکه چرا  منشاء نا کارامدی احتمالی پاره ای از رشته ها و شاخه های علوم انسانی را به جای غفلت در ساز وکار مدیریتی در نظرات وآراء صاحب نظران آن می جوییم  مگر نه اینکه قسمت عمده ی پیشرفتهای علمی هر کشور در هر شاخه ورشته ی علمی وامدار برنامه ریزی ها و آینده نگری های مدیریت علمی آن کشور است . اگر در گذشته به سبب اهمال فرآیندهای مدیریت علمی کشور علوم انسانی به عوض کاربردی شدن به انزوا سوق داده شده وبه تدریج در آستانه ی زوال قرار گرفته اند آیا امروز راه درمان در به مسلخ کشاندن صاحبنظران غربی وغیر غربی آنهاست؟ ودوم اینکه آیا می توان یقین نمود که با انکار نمودن سرمایه های علمی بشریت وبا بستن تمامی درهای جهان پیرامون به روی خود به طور قطع به علوم جامع ومانعی دست خواهیم یافت؟ به نظر میرسد که سالها ممارستهای علمی اندیشمندان درسراسر جهان نه تنها امری بیهوده ویک سوی نبوده است بلکه حتی می توان با مطالعه ی اصولی وخارج از تعصب هریک از آن آثار به راه کارهای متناسب با شرایط خاص جامعه ی خود با سهولت بیشتری دست یازید،واین خود در گرو این است که ابتدائ به ساکن تعبیر درستی از علوم انسانی تعریف و نهادینه شود زیرا مادامیکه نگاه به علوم انسانی به صورت نگاه فعلی به آن باشد وتعریف علوم انسانی جز صورت بنیادگرایانه آن به کار نرود پرداختن به این علوم ومسائل مبتلا به آن راه به جایی نمی برد خواه علوم انسانی بومی باشد خواه علوم انسانی غیر بومی ....



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.